Ana içeriğe atla

Kamyon ve Kamyonetlerde İstiap Haddi Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Taşıyamayacağınız kadarını yüklemeyin: Kamyonlarda ve Araçlarda İstiap Haddi Nedir?
Trafikte seyreden araçların taşıma kapasite sınırlarına İstiap Haddi denir. Araçların türlerine ve kullanım amaçlarına göre istiap haddi farklılık gösterir.
Araçlarda İstiap Haddi
Trafikte olmak elbette sorumluluk istiyor. Hem sürücülere, hem yolculara hem de taşınan yüke karşı duyulan sorumluluk bazı sınırlamalar gerektiriyor. İstiap haddi de bu sınırlamalardan biri.
Binek ya da ticari tüm motorlu araçların ruhsatlarında istiap haddi belirtilir ve bu kavram kısaca aracın taşıma kapasitesini ifade eder. Karayolları Trafik Yönetmeliği 128. maddesiyle belirlenmiş istiap hadleri, aracın mekanik yapısına ve karayoluna zarar vermeden, güvenle yolcu ve yük taşınmasını sağlar.
Ruhsatta belirtilen istiap haddi, şoför hariç olarak düşünülmelidir. Örneğin 4 kişilik istiap haddi olan binek bir araçta sürücü dahil 5 kişi seyahat edebilir.
Karayoluyla eşya taşıyan araçların da istiap hadleri yasayla sınırlanmıştır. Özellikle dingil türlerine göre belirlenen karayolları istiap haddi, aracın resmi olarak taşıyabileceği ağırlıkları gösterir.
Kamyonlarda İstiap Haddi
Yük taşımacılığı yapan kamyonların mekanik olarak taşıyabileceği maksimum ağırlık marka ve modellere göre değişiklik gösterebilir. Bu yüzden taşımacılık yapan araçların istiap hadleri yasa tarafından belirlenir ve belli bir standart getirilir. Kamyonların ruhsatlarında belirtilen istiap haddi, aracın resmi olarak taşıyabileceği yükü belirtir.

Kamyonlarda İstiap Haddi

İki dingilli motorlu araçlarda ve römorklarda
 

18 ton

Üç dingilli motorlu araçlarda
 

25 ton

Üç dingilli motorlu araçlarda
 

26 ton

Üç dingilli yarı römorklu araçlarla, mafsallı otobüslerde
 

28 ton

Dört dingilli motorlu araçlarda
 

32 ton

Dört dingilli yarı römorklu araçlarda
 

36 ton

Yarı römork dingil grubu ağırlığı 20 ton olan araçlarda
 

38 ton

Beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda
 

40 ton

Konteyner taşıyan yarı römorklu araçlarda
 

44 ton
İstiap haddi nasıl hesaplanır?
İstiap haddi hesaplanırken binek ve ticari araçların üretildikleri fabrikalardan alınan orijinal teknik kapasite değerleri mutlaka göz önünde bulundurulur. Ayrıca karayollarının yapısını ve araçları taşıma kapasitelerini belirleyen mühendislik değerleri de dikkate alınır. Böylece farklı yol yapıları ile çeşitli araç markalarının istiap hadleri belli standartlarda değerlendirilmiş olur.
Kasko Teminatları ve İstiap Haddi Aşımı
Yük taşımacılığı yapan araçlar, herhangi bir nedenden ötürü kaza yaptıklarında, eğer istiap haddinden fazla yük taşıyorsa, kaza kasko şirketi tarafından teminat dışı bırakılır. Ruhsatta belirtilen istiap haddinden fazla olan yük kazaya sebebiyet vermese de sigorta şirketleri bu aşımı teminat dışı olarak değerlendirir.
İstiap haddi aşımı aynı zamanda trafik cezalarına da tabidir. İstiap haddini aşan yükleme miktarı, ruhsatta belirtilen istiap haddinin %5’inden fazlaysa ceza işlemi uygulanır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Araçların Tartı ve Boyut Ölçümü İle İlgili Toleransları Değişti.

Araçların Tartı ve Boyut Ölçümü İle İlgili Toleransları Değişti..! Bu durum faaliyetinizi nasıl etkileyecek ? Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller İle Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik yayımlanmıştır. Yönetmeliğe göre % 5 olan  tartı toleransı  aşağıdaki gibi değiştirilmiştir. Tartı toleransı uygulaması (1)Tartı toleransı; en çok [(aracın azami ağırlığının % 3,75’i) + 500] kilogram olarak kabul edilir. (2)  fazla yükleme oranları hesabında; aracın azami ağırlığı ile birinci fıkrada belirlenen tartı toleransının toplamı esas alınır. Örneğin:  Azami Yüklü Ağırlığı 3500 Kg olan bir kamyonetin fazla yük toleransı  631,25 kg dir.Böyle bir araç   denetim istasyonunda kantara çıktığında kantardaki ağırlığı  4.131,25  kg den fazla gelir ise bu araca Azami Yüklü Ağırlığını geçtiği ölçüde ceza uygulanacaktır. (3) Ocaklardan çıkarılan ve ocak sahasının içinde tartılamayan maddelerin seçilecek stok sahalarına taşınması...

Tonaj Limitleri

Gümrükler Genel Müdürlüğünden alınan bir yazıda, son dönemlerde tonaj limitlerinin aşılması nedeniyle cezai işlem yapılmak zorunda kalındığı; mağduriyetlerinin önüne geçilebilmesi bakımından üyelerimizin, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 65 ve Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 128 inci maddesi hakkında bilgilendirilmesi istenmiştir. Bu nedenle, ekte sunulan hükümlerin dikkatle incelenmesi önem arz etmektedir. Ayrıca, bazı örnek cezalar aşağıda dikkatlerinize sunulmaktadır: I-Taşıma sınırının üzerinde yük alınması (istiap hadlerinin aşılması) halinde, işletenlere (taşımacılara) 1293.-TL (peşin 969,75), gönderenlere ise 2588.-TL(peşin 1941) idari para ceza uygulanmakta ve taşıtlar, gerekli şartlar sağlanıncaya kadar trafikten men edilmektedir. II-Gabari dışı yükleme yapılması (genişlik-yükseklik-uzunlukların aşılması) halinde, işletenlere (taşımacılara) 1293.-TL (peşin 969,75), gönderenlere ise 2588.-TL (peşin 1941) idari para ceza uygulanmaktadır. III-Azami toplam ağırlıklara u...